Kjente takter fra Horst

Det innerste rommetJeg har lest alle bøkene om William Wisting, og dere som kjenner meg vet at jeg er begeistret for hans kriminalromaner. Nå har jeg også lest hans siste tilskudd til treet. «Det innerste rommet». Den føyer seg pent inn i rekka av gode historier om Wisting, og den som trodde at Horst ville lide noen nød etter at han begynte å gi ut på eget forlag må nok bite i seg de ordene igjen. Men … Hva er det som gjør Horst sine bøker til hylleveltere gang på gang? 

Det finnes onde tunger der ute som hevder at Jørn Lier Horst kunne gitt ut en bok med blanke sider, og likevel toppet salgslistene. Å si noe slikt er i beste fall et prov på at en selv har lite å fare med i toppetasjen. Hans suksess har ikke kommet av seg selv. Den er et resultat av tjue års nitidig og målrettet hardt arbeid. Grunnen til at folk kjøper «hva som helst» så lenge Horst står på omslaget er ganske enkelt at han skriver gode bøker som folk vil ha mer av. En skal ikke undervurdere leserne, og det gjør aldri Horst. Han vet hva de ønsker å lese, og han er en mester på å gi dem akkurat det. Å gi folk det de vil ha har vært en ganske sikker suksessoppskrift i alle tider. Ikke noe hokus-Pokus og fiksfakserier. Ikke noe forsøk på å gi folk det de ikke visste at de ville ha, men kort og greit godt gjennomarbeidet, tøff og realistisk krim.

«Det innerste rommet» er en typisk Wisting-krim ispedd en del nyere trender innen internasjonal spenningslitteratur. Cold-case momentet der gamle kriminalsaker får nytt liv er hjertelig til stede. Det samme er trekket med å dra små etterforskningsteam ut av den ordinære politikontor-pakka, for å gi dem mer frihet til å gå utenom vanlig protokoll. En ekstern etterforskningsgruppe satt sammen av vår krimhelt med andre ord. Adler-Olsen og Arne Dahl er to andre som har gjort dette i sine bøker. Vi ser også at Jørn i stadig større grad involverer Wistings familie og hverdagsliv i bøkene for å skape engasjement rundt flere momenter enn kriminalsaken alene.

Hva er så effekten av å gjøre disse grepene? Skaper det mer spenning, eller blir det bare unødvendig sidefyll som senker tempoet? Dette er det delte meninger om, men personlig mener jeg det er riktige valg av forfatteren. Å slippe Wisting ut fra politistasjonen gjør at etterforskningen, og det å løse saken får økt betydning for hovedpersonen. Han har mye mer å tape. Det står noe på spill for ham personlig. Ansvaret han føler for å finne de riktige svarene kommer tettere på leseren. Skulle de feile, så er det ikke politiet som etat som har feilet, men Wisting selv og de folkene han har valgt å ta med seg. Involveringen av datteren Line har vi sett gjennom flere bøker, og hun ligner mer og mer på en sidestilt hovedperson i Horst sine bøker. Hennes frie rolle som frilansjournalist som ikke er knyttet til en fast redaksjon gir også et langt større spillerom for å trå utenfor de opptråkkede stiene. Hennes sårbarhet er også et viktig element her. Det at hun bor alene sammen med sin to år gamle datter gjør henne på sett og vis til Wistings akilleshæl. Om de kriminelle ikke klarer å true William selv, så vil et angrep på hans nære familie være paralyserende for vår kjære krimhelt. Familien gjør ham langt mer menneskelig, men samtidig også langt mer sårbar.

Jeg tror dessuten at Horst evne til å tenke ut mysterier som pirrer leseren er en av de viktigste faktorene til hans suksess. Jeg vet ikke om noen andre i Norge som har et tilsvarende talent for å komme opp med pirrende krimgåter. De enslige føttene iført joggesko som flyter i land på strendene i «Bunnfall», og de døde fuglene som faller ned fra himmelen i «Vinterstengt» er bare to eksempler. Hvordan 80 millioner i utenlandsk valuta har endt opp på hytta til en avdød AP-minister i «Det innerste rommet», er et nytt eksempel på denne egne evnen Horst har til å erte oss krimlesere. Dette er ikke noe vi krimforfattere bare hoster opp til frokost i tide og utide. Det er faktisk inn i granskauen vanskelig! Og så kommer det som er enda verre … Å gi leseren et svar på gåten til slutt som er troverdig, snedig, og skjult akkurat lenge nok til at leseren ikke klarer å løse det på egenhånd. Kall det gjerne kommersielt. Kall det gjerne overfladisk. Men, kom ikke her og kall det enkelt. For det er det ikke!

Gjenkjennelighet, tilgjengelighet og troverdighet er tre andre knagger vi kan henge suksessdressen til Jørn Lier Horst på. Vi kan enkelt identifisere oss med William og Line Wisting. De er ikke superhelter på noen som helst måte. Deres hverdagslige liv og trivielle problemer er noe vi kjenner igjen i våre egne liv. Vi tror på dem, og føler med dem. I tillegg så skriver Horst på et enkelt og lett tilgjengelig språk. Lesere trenger ikke ha mastergrad i litteraturvitenskap for å kunne kose seg med teksten. Det enkleste er ofte det beste, og jeg er rimelig sikker på at det lett tilgjengelige språket til Jørn er en av hans viktigste forcer i kamp om lesernes gunst. Så har vi det troverdige i etterforskningsarbeidet. Horst sine bøker oser av troverdighet når det kommer til etterforskningsarbeid, krimteknikk, avhør, åstedsbefaringer og generelt politiarbeid. Det er ordentlige politifolk som gjør en ordentlig jobb, rett og slett. Så løses mysteriene stille, rolig og systematisk med en brikke om gangen. I et luntende tempo der leseren aldri faller av nøstes trådene en etter en. Slikt blir det rett og slett bra bøker av.

Til sist må jeg nevne et aller siste moment i denne sammenhengen … Finnes det en eneste av de over 500 bokhandlerne i Norge som ikke har hatt besøk av Jørn minst en gang? Jørn Lier horst har reist Norge rundt gang på gang på gang. Møtt og snakket med bokfolk og lesere. Slikt arbeid er vanvittig krevende, men ubetalelig når det kommer til hvilken bok det er du velger ut av stativet neste gang du er i en bokhandel. Er du som krimlesere flest, så blir det nok en ny Horst-bok denne gangen også …

Geir Tangen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s